Welcome to Scribd, the world's digital library. Read, publish, and share books and documents. See more
Descarga
Standard view
Full view
of 495
Look up keyword or section
Like this
69Activity
0 of .
Results for:
No results containing your search query
P. 28
Lezama Lima, José - Paradiso

Lezama Lima, José - Paradiso

Ratings:

5.0

(2)
|Views: 6,513|Likes:
Published by santiago_acosta_1

More info:

Published by: santiago_acosta_1 on Jul 24, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/13/2014

pdf

text

original

 
Edici6nrevisadaporelautor
y
alcuidadodeJulioCortázar
y
CarlosMonsiváis
PrimeraediciónenBiblioteca
Era:
1968SegundaediciónenBiblioteca
Era:
1970TerceraediciónenBiblioteca
Era:
1973
Cuarta
ediciónenBiblioteca
Era:
1976
DR
©
1968,EdicionesEra,S.A.Avena102,México13,D.F.Impreso
y
hechoenMéxico/
PrintedandMadeinMexico
 
Capítulo1
************************************************
LamanodeBaldovinaseparólostulesdelaentradadelmosqui-tero,hurgóapretandosuavementecomosifuese
una
esponjaynounniñodecincoaños;abriólacamisetaycontemplótodoelpechodelniñollenoderonchas,desurcosdeviolentacoloración,yelpechoqueseabultabayseencogíacomoteniendoquehacerunpotenteesfuerzoparaalcanzarunritmonatural;abrió
tam-
biénlaportañueladelropóndedormir,yviolosmuslos,lospe-queñostestículosllenosderonchasqueseibanagrandando,yalextendermásaúnlasmanosnotólaspiernasfríasytemblorosas.Enesemomento,lasdocedelanoche,seapagaronlaslucesdelascasasdelcampamentomilitaryseencendieronlasdelaspos-tasfijas,ylaslinternasdelaspostasderecorridoseconvirtieronenunmonstruoerrantequedescendíadeloscharcos,ahuyentan-doalosescarabajos.Baldovinasedesesperaba,desgreñada,parea
una
azafataque,conungarzónenlosbrazosibaretrocediendopiezatraspiezaenlaquemadeuncastillo,cumpliendolasórdenesdesusseño-resenhuida.Necesitabayaquelasocorrieran,puescadavezqueretirabaelmosquitero,veíaelcuerpoqueseextendíayledabamásrelievealasronchas;aterrorizada,
para
cumplimentarelafánqueyateníadehuir,fingióquebuscabaala
otra
parejadecriados.ElordenanzayTruni,recibieronsullegadaconsor-presaalegre.Conlosojosabiertosatodacreencia,hablabasinencontrarlaspalabras,delremedioquenecesitabalacriaturaabandonada.Decíaelcuerpo
y
lasronchas,comosilosvieracrecersiempreocomosilentamentesuespiraldeplanchamo-vida,deincorrectagelatina,vieralaapariciónfantasmal
y
rosa-da,laemigracióndeesasnubessobreelpequeñocuerpo.Mien-
tras
lasronchasrecuperabantodoelcuerpo,eljadeoindicabaqueelasmaledejabatantoairepordentroalacriatura,queparecíaqueibaaacertarconlasalidadelosporos.
La
puertaentreabiertaadondehabíallegadoBaldovina,
enseñó
alaparejaconlasmantasdelacamasobresushombros,comosilaapari-cióndelafiguraquellegabatuviese
una
velocidadensusde-mandas,quelosllevabaa
una
posturasemejanteaunmontedearenaquesehubiesedoblegadosobresustechos,dejándolesape-nasvislumbrarelespectáculoporlamismaposicióndelahuida.Muylentamenteledijeronquelofrotaseconalcohol,yaque
7
 
seguramentelahormigale6nhabíapicadoalmnocuandosal-tabaporeljardín.Yqueeljadeodelasmanoteníaimportan-cia,queesoseibayvenía,yqueduranteesetiempoelcuerposeprestabaaesedoloryquedespuésseretirabasinperderlaverdaderasaludyeldisfrute.Baldovinavolvió,pensandoqueojaláalguiensellevaseelpequeñocuerpo,conelcualteníaqueresponsabilizarsemisteriosamente,balbucearexplicacionesycus-todiarlotansutilmente,puesencualquiermomentolasronchasyelasmapodíancaersobreélyllenarlaaelladeterror.DespuésllegabaelCoronelyeraellalaqueteníaquesufrir
una
ringleradepreguntas,alaquerespondíaconnerviosainadvertencia,que-dándoleuncontrapuntocontantosaltibajos,sobresaltosymenotiras,quemientraselCoronelbaritonizabasuscarcajadas,Bal-dovinasehacíaleve,desaparecía,desaparecía,y.cuandoselallamabadenuevohacíaquelavozatravesase
una
selvaoscura,talesimposibilidades,quehabíaquenutrireseecodevozcontantasvoces,queya
era
todalacasalaqueparecíahabersidollamada,yqueaBaldovina,que
era
sólounfragmentodeella,letocabaunapartículatanpequeñaquehabíaquereforzarlaconnuevosperentorios,cargandomáselpotencialdelaondasonora.ElteatronocturnodeBaldovinaeralacasadelJefe.Cuandoelamonoestabaenella,seagolpabamássufigura,sehacíamásrespetadaytemidaytodosevalorabaenrelaciónconlagrave-daddelmiedohaciaesaausencia.
La
casa,apesardesusuntuo-sidad,estabahechaconlaescasezlinealde
una
casade
pesca-
.dores,
La
sala,alcentro,
era
detaltamañoquelosmueblespa-recíanfigurasbailablesalosquelesfueraimposibletropezarni
aún
denoche.Acadaunodelosladosteníadospiezas:en
una
dormíanJoséCerníysuhermana,enlaotradormía
el
Jefeysuesposa,con
una
saludtanentrelazadaqueparecíaimposible,enaquelmomentodeterror
para
Baldovina,quehubiesenen-gendradoalacriaturajadeante,lanzandosuscírculosderonchas.Despuésdeaquellasdospiezas,losservicios,seguidosdeotrasdospiezaslaterales.Enladelaizquierda,vivíaelestudiantepri-modelJefe,provincianoquecursabaestudiosdeingeniería.Des-puésdospiezas
para
lacocina,y
por
allíelmulato
Juan
Izquier-do,
el
perfectococinero,soldadosiemprevestidodeblanco,conchalecoblanco,alprincipiodesemana,y
ya
elbadosucio,pobre,pidiendopréstamosyenvueltoenunsilencioinvenciblededioritaegipcia.Comenzabalasemanaconlaarroganciadeunmulatoorientalqueperteneciesealcolonato,ibadeclinandoenlosúltimosdíasdelasemana,enpeticionesinfinitamenteseriasdecantidadespequeñísimas,siempreacompañadasdelterrordequeelJefese
8
 
enterasedequesuprimoeralavíctimafavoritadeaquellospagaréssiemprerenovadosynuncacumplidos.DespuésdelapiezadelCoronelysuesposa,aparecíaelservicio,guardandolaelementalygroseraleydesimetríaquellevaalasviviendastropicalesaparalelizar,enlascasasdetalmagnitud,quetodoquiereexistiryderramarseporpartidadoble,losserviciosylaspequeñísimaspiezasdondeseguardanlosplumerosylastrampasinserviblesderatones.Seguíaelcuartodemássecretapersonalidaddelamansión,puescuandolosdíasdegenerallimpiezaseabríamostrabalasencillezdesusnaturalezasmuertas.Pero
para
losgarzones,
por
lanoche,enlasucesióndesusnoches,parecíaflotarcomoun
aura
ytrasladarseacualquierpartecomoelabismopascaliano.Siseabría,enalgunasmañanasfurtivas,paseabanporallíelpequeñoJoséCerníysuhermana,dosañosmásviejaqueél,viendolasmesasdetrabajocampestredesupadre,cuandohacíalaboresdeingeniero,enlosprimerosañosdesucarreramilitar;eljuegodeyaquiconpelotadetripadepato,noera
el
habitualconelquejugabanlosdoshermanos,oViolante,nombredelahermana,jugabaconalgunacriaditatraídaalacasaparaapuntalarsusmomentosdehastíoo
para
aliviaraalgúnfamiliarpobredelacargadeunplatodecomidaodelapreocupaciónde
otra
mudaderopa.LoslibrosdelCoronel:laEnciclopediaBritánica,lasobrasdeFelipeTrigo,novelasdeespionajedelaprimeraGuerraMundial,cuandolasespíasteníanquetraspasarloslímitesdelaprostitución,ylosespíasmástemerariosteníanqueadquirirsabiduríay
una
perillaescarchadaeninvestigacionesgeológicasporlaSiberiao
por
elKamchatka;guardabanesosespaciosmásnuncarecorridos,deesasgentesconcretas,rotundas,queapenascompranunlibro,loleendeinmediatoporlanoche,yquesiempremuestransuslibrosenlamismaformaincómodaeirregularenquefueronalcanzandosussinuosidades,yquenoeseselibrodelaspersonasmáscultas,tambiéndispuestoenlaestantería,perodondeunlibrotienequeesperardosotresaños
para
serleídoyqueesungolpedeefectocasiinconsciente,escierto,semejantealospantalonesdeloselegantesingleses,usadosporloslacayosdurantelosprimerosdíashastaquecobren
una
agudasencillez.LospupitresdetrabajodelCoronel,quetambién
era
ingeniero,locualengendrabaenlatropa---cuandoabsortaloveíallenarlaspizarrasdelasprácticasdeartilleríade
costa-
lamismadevociónquepudierahabermostradoanteunsacerdotecoptoounreycazadorasirio.Sobreelpupitre,cogidosconalcayatasyaoxidadas,papelesdondesediseñabandesembarcosenpaísesnosituadoseneltiemponienelespacio,comoundesfiledebandamilitarchinasituadoentrelaeternidadylanada.9
 
También,formandotorres,lascajasconlossombrerosdeestacióndeRialta,queasísellamabalaesposadelCoronel,delaqueentresacabalosquemáserandesucapricho,deacuerdoconlaconsonanciaquehicieranconsumediaavedeparaíso,pueséstaeraportátil,detalmaneraquepodíasertrasladadadeunsombreroaotro,pareciéndonosasíqueaquellaavedisecadavolvíaaagitarseenelaire,connuevassobriaspalpitaciones,destacándose,yasobreunmanojodefresas,frentealquesequedabainmovilizadasinatreverseapicotearlo,osobreunfondoamarillocanario,dondeelpicodelavevolvíaaproclamarsuscondicionesdefuror,afanosadetraspasarcomo
una
daga.RegresabaBaldovinaconelalcoholylaestopa,empuñadosafaltadealgodón.Estabadenuevofrentealacriaturaqueseguíajadeandoyfortaleciendoencoloryrelievesusronchas.Despuésdelasdoce,yalohemosdicho,todaslascasasdelcampamentoseoscurecíanysóloquedabanencendidaslaspostasylosfarolesderecorrido.AlverBaldovinacómotodalacasaseoscurecía,tuvodeseosdeacudiralapostaquecubríaelfrentedelacasa,peronoquisoafrontaraesahorasusoledadconladelsoldadovigilante.Logróencenderlaveladelcandelabroycontemplócómosusombradesgreñadabailabaportodáslasparedes,peroelniñoseguíasolo,oscurecidoyfaltoderespiración.
La
estopamojadaenalcoholcomenzóagotearsobreelpequeñocuerpo,sobrelassábanasyyaencharcabaelsuelo.EntoncesBaldovinareemplazólaestopaporunperiódicoabandonadosobrelamesadenoche.Ycomenzóafriccionarelcuerpo,primero,enformacircular,perodespuésconfuria,atachonazos,comosi
cada
vezquesurgiese
una
ronchaleaplicaseunplanazomágicomojadoenalcohol.Despuésretrocedíayvolvíasituandoelcandelabroapocadistanciadelapiel,viendolacomprobacióndesusataquesycontraataquesysusresultadoscasinulos.Cansado
ya
subrazoderechodeaquellaincesantefricción,parecíaque
iba
aquedardormidocuandodeunsaltorecobrabasuelasticidadmuscular,volvíaconelcandelabro,loacercabaalasronchasycomprobabaelmismojadeo.Elniñosedoblósobrelacama,
una
gruesagotadeespermasesolidificabasobresupecho,como
si
colocaseunhielohirviendosobreaquellaruindadderonchas,yaamoratadas.
-El
muycondenado
-comentó
desesperada
Baldovina-
noquierellorar.Megustaríaoirlellorar
para
saberquevive,puesselevequejadea,peronoquiereonosabellorar.Simecaeamíesagotadeespermagrandulona,doy
un
gritoquelooyenelCoronelylaseñorahastaenlamismaópera.Cayeronmásgotasdeespermasobreelpequeñocuerpo.En-10
 
cristaladas,comodebajodeunalabastro,'lasespiralesderonchasparecíandetenerse,seagrandabanyyasequedabanallícomodetrásdeunaurnaquemostraselairritacióndelostejidos.Almenormovimientodel
garzón,
aquellacaparazóndeespermasedesmoronabayaparecíanentoncesnuevas,matinales,agrandadasensurojodeinfierno,lasronchas,queBaldovinaveíaysentíacomoanimalesqueerancapacesdesaltardelacamaymoversesobresuspropiasespaldas.VolvióBaldovinaaatravesarlaspiezasdelacasaquelese-parabandelosotrosdossirvientes,queeranunmatrimonio.ElgallegoZoaryTruni,lahermanadeMorIa,elordenanzadelCo-ronel,sevistieronyacompañaronaBaldovinaaveralacriatu-ra.Entreellosnosehacíaningúncomentario,comonoenfren-tándoseconaquellasituaciónmuysuperiorparaellos,ypensandotansóloenelregresodelCoronelylaactitudqueasumiríaconellos,puescomonoprecisabalaextrarelaciónquepudieraexis-tirentrelaproliferacióndelasronchasylacontemplacióndeellosporlasmismas,temblabanpensandoquetalvezesarelaciónfuesemuycercanaconellosyquepudieranaparecercomores-ponsables.YqueapenasllegadoelCoronel,fueradeinmediatoprecisadaesarelación,yentoncestendríanqueemigrar,sufrirgrandescastigosyoirsustonantesórdenesparaponerlosatodosfueradelacasaytener
Clue
llenarconlágrimassusbaúles.ElgallegoZoarlucíasuspantalonesdemarino,losqueusabaparaestardentrodelcuartoconsumujer.Suesposa,Truni,sehabíaechadosobresucabeza
una
sábanadeinvierno,zurcidaconsacosdeazúcar,unimponentecuadradodepañoescocés,salpicadaademás
por
pedazosdecamisaoliva,usada
por
elejér-citoenelinvierno.Baldovina,descarnada,seca,llorosa,parecíaunadisciplinantedelsiglo
XVI.
EltorsoanchurosodeZoar,lucíacomounescaparatedetreslunasyparecíaeldeotroanimaldetamañomayor,situadocomo
una
cajaentrelaspiernasylosbrazos.Truni,Trinidad,precisabaconsupatronímicoelritualylosoficios.Sí,ZoarparecíacomoelPadre,BaldovinacomolahijaylaTrunicomoelEspírituSanto.Baldovina,como
una
acólitaendemoniada,ofrecía
para
el
trancesureducidacaradetitíperuano,sudabayrepicaba,escalerasarribayabajo,parecíaqueentrabanensusoídosincesantesórdenesquelecomunicabanelmovimientoperpetuo.Lostresdisparabansuslentasyaglobadasmiradassobre
el
garzón,
aunquenosemirabanentresíparanomostrardesear-nadamentesusinutilidades.Sinembargo,lostresibanaofrecersolucionesancestrales,lanzándosehastaloúltimoparaevitareljadeoylasronchas.
11
 
-Yo
oídecir
-dijo
elgallego
Zoar-
quehayquecruzarlosbrazossobreelpechoylaespaldadelenfermo,no
siesoservi
paralosniños.Truniconocelodemás.ComounSanCristóbalcogióalmuchacho,lopusoenelbordedelacamayélsemetiótambiénenlacamaquecrujióespantosamentecomosielbastidorhubiesetocado
el
suelo.Seextendióenlacamaquechillóportodosloslados,comosilosalambresdesutrenzadoseagitasenenpezhirviendo.Cogióalniñoycolocósupequeñoytemblorosopechocontra
el
suyoycruzósusmanosgrandotassobresusespaldas,despuéspusolasespaldaspequeñasenaquelpechoqueelmuchachoveíasinorillasycruzódenuevolasmanos.Trunisehabíaechadolamantasobrela
cabeza
yalcomenzaraayudarelconjuroparecíaunpopecontemporáneodeIván
el
Terrible.
Cada
vezqueZoarcruzabalosdosbrazos,ellaseacercabayconmayestáticaunciónbesabaelcentrodelacruceta.LaceremoniasefuerepitiendohastaquelospoderososbrazosdeZoardieronmuestrasdeemplomarseylafrecuenciadelbesode
Truni
llegóhasta
el
asco.SaltódelacamayahoraelhechiceroparecíaunodeesosgigantesdeloestedeEuropa,queconmallasdedecapitador,alzanenloscircosrielesdeferrocarril
y
colocansobreunodesusbrazosextendidosunmatrimonioobreroconsuhijatomándoseunmantecado.NingunodelosdosmiródenuevoaBaldovinaoalmuchacho,ycogiendoZoarporlamanoa
Tru
ni
lallevó
al
extremodelacasadondeestabasupieza.VolvíaBaldovinaaenfrentarsesolacon'elpequeñoCerní.Lomirótanfijamentequeseencontraronsusojosyesafuesuprimeraseguridad.Comenzóasonreír:Afuera,encontraste,empezabadenuevoensusráfagas
el
aguacerodeoctubre.
-Te
hicierondaño
-dijo
Baldovina-
sonmuymalosytehabránasustadoconesassábanasycruces.Yosiempreselodigoalaseñora,queZoaresmuyraroyqueTruni
por
élescapazdeemborracharalcabodeguardia.Elmuchachotembló,parecíaqueno
podía
hablar,perodijo:
-Ahora
semequedaránesascrucespintadasporelcuerpo
y
nadiemequerrábesarparanoencontrarseconlosbesosdeTruni.
-Seguramente
-le
contestó--
Truni
lohahechoadrede.Eso.debeser
para
ellaungranplacer,peroesaboberíaquetiene
tu
edadrompetodoslosconjuros.Escapazdevolverseaaparecer
y
empezarlosbesuqueos.Además,loharíaental
forma...
bueno,cuandoyodigoque
Truni
escapazdequemaraundormido.Además
-siguió
diciendo-,
meparecequeeljadeodetupecho,loscoloresquelevantateimpidenverte.Perolotuyoesunmaldelamparonesqueseextiendecomotachaduras,comolostacho-
12
 
nesrojosdelflamboyant.Comounpequeñocírculodealgas,queprimeroflotasen
por
tupiel
y
quedespuéspenetrasenportucuerpo,detalmaneraquecuandounoteabrelaropa,piensaencontrarseconaguamuyespesadejabónconyerbasdenido.ComenzóelpequeñoCerníaorinarunaguaanaranjada,sanguinolentacasi,dondeparecíaqueflotasenescamas.Baldovinateníalaimpresiónde]cuerpoblanducho,quemadoenespiralesa]rojo.A]vere]aguadeorine,sintiónuevosterrores,puespensóquee]niñoseibaadisolverenelagua,oqueesaaguase
]0
llevaríaafuera,
para
encontrarsecone]granaguacerodeoctubre.
-Todavía
estásahí
-decía,
y
]0
apretaba,noqueriéndoloretener,.puesestabademasiadoaterrorizada,sino,
por
intervalos,
para
comprobarlo.Despuésledabauntirón
y
sequedabamuda,asombradadeque
aún
flotaseenaquellaaguaque
]0
ibaatransportarfueradelacasa,sinquesedierancuentaloscentinelas,sinqueéstospudieranhacerbayonetaconlosquese
]0
llevaban.Despuésde
tan
copiosaorinada
-los
ángeleshaanapretadolaesponjadesuriñónhastadejarlo
exhausto-
parecíaqueseibaaquedardormido.Baldovinacreíatambiénquelasuavellegadade]'sueñoenesosmomentos
tan
difícileseraundisfrazadoptado
por
nuevos
enemig-os.
Se
acordódequeensualdeahabíasidotamborilera.Condosamigaspercutíaenunosgrandestamobores,mientraslasmozasseescondíandetrásdelosárbolesyde]ruidodelostambores.Enlamaderadelextremodelacamacomenzóagolpear
Con
susdosíndices
y
notóquedelatablaseexhalabanfuertessonoridadesenuncompássimplotededosportres.Sealegrócomoensusdíasderomería.E]niñocomenzóadormiryella,recostandolacabezaene]trajequesehabíaquitado
y
queutilizabaahoracomoalmohada
y
comocapucha
para
taparselacara,seencordóenunsueñogordocomounmazapán.Seoyeronlasvocesdeloscentinelas.Eldelfrentedelacasa,convoz
tan
decisivaqueatravesótodalacasacomouncuchillo.Eldeatrás,comouneco,apagándose,comosihubieseestadodurmiendo
y
asílanzaselaobligacióndesuaviso.Losfaroles,a]irseacercando,parecíanquealejabanlalluvia,
tan
fuerteenesosmomentosqueparecíaquelamáquinanopodíaavanzar.Mientraselcentinelaseacercabaobsequioso
COn
unparaguasdelonadegrantamaño,ladamaseresignabaaqueelchapuzóncalarasutrajecolormamey,infortunadamenteestrenado,ye]Coronelapenasqueríacontemplarloshilillosdeaguaquesedeslizabanosearremolinabanrapidísimamenteporsusentorchados,susmedallasysusbotonesdemetal.Apasosmuyrápidosynerviosossubieronlaescalerillacentra],mientrase]soldadoenunnoen-
13
 
sayadoballetquepodríamostitular
Lasestaciones,
seguíaconigualdaddepasoslamarchadelapareja,teniendoalmismotiempoqueportareldescomunalparaguas.DespertadaBaldovi-naporlosgritosdeloscentinelas,seacercóalapuertaparaverentrara
susamos,
expresiónfrecuentetodavíaenlaservidumbrequeteníaelorgullodesudependencia.MiróalCoronelyalaseñoraRialtaylesdijo:
-Ha
pasadomuymalanoche,sehalle-nadoderonchas
V
elasmanolodeiadormir.Mehecansadodehacerlecosas
y
ahoraduerme.Pero'esfuerte,puesyocreoquesialgunodenosotrosnopudieserespirar,comenzaríaatirarza-patosypiedrasytodoloqueestuviesecercadesu
mano-.
ElCo-ronel,quegeneralmenteladejabahablar,divirtiéndose,lachist6
y
Baldovinatuvoquesecuestrarunrelatoqueseabríaintermina-ble.Lostresseacercaronalacama,perotodaslashuellasdeaquellosinstantesdepesadillashabíandesaparecido.Larespira-cióndescansabaenunritmopautadoyconbuenaondadedila-tación.LasronchashabíanabandonadoaquelcuerpocomoErin-nias,
comohermanasnegrasmalpeinadas,
que
han
idoaocultar-seensuslejanasgrutas.LeinquirieronaBaldovinac6mohabíapodidoconseguiresosefectosclásicosydefinitivos,yalexplicar-leslosfrotamientosdealcohol,vigiladosporuncandelabro,ysucreenciadequelaespermahabíapodidotaparycerraraquellasronchas,lejosdeencontrarelentusiasmoqueellacreíamerecerporsumaneradeatenderalenfermo,seencontróconunsilencioceñido
y
sinintersticios.Cuandoseretiraron,elCoronelysuesposacomentaronqueelmuchachoestabavivoporpuroysencillomilagro.ElCoronelapretómásaúnsusfinoslabiosquerevelabansuascendenciain-glesaporlíneamaterna.Laseñoraaseguróquemañanairía
al
altardeSantaFloraaencendervelasyadejardiezmosyquehablaríaconlamonjitadeloquehabíasucedido.Lasdianasentrelazabansusreflejosysuscandelasenelcam-pamento;laimagendelamañanaquenosdejabaneraladetodoslosanimalesquesalíandelArcaparapenetrarenlatierrailuminada.JoséCerní,forradoensumameluco,salíadelcuartohacialasala.Suhermana,queestabaescondidadetrásde
una
cortina,laapartóderepenteyledijoconmalicia,alzandosupequoíndice:
Pepito,Pepito,sisiguesjugando,tevoyameterunpellizquitoquetevaadoler,
14
 
declarándolotoscoeinservible.Creoqueallanzarelfrascodes-tapadoobedecíaasusecretoprincipiodequelodeficienteein-cumplidodebíadedestruirse,
para
quelosquesecontentanconpoco,novolvieransobrelodeleznableyseloincrustaran.Sevolvíaconunimperiocariñoso,
nota
cuyafinezaúltimaparecíasersuacordemásmanifestado,yledecíaalCoronel:
-Prepara
lasplan-chas
para
quemarelmerengue,queyafaltapoco.
para
pintarlebigotesal
Mont
Blanc
--decía
riéndosecasiinvisiblemente,peroen-treabriendoquehacerundulce
era
llevarlacasahacialasuprema
esencia-,
novayanabatirloshuevosmezcladosconlaleche,sinoaparte,hayqueunirloslosdosbatidos
por
separado,
para
quecrezcan
cada
uno
por
suparte,
y
después
unir
esoquedelosdos
ha
crecido-.
Despuéssesometíalasumadetantasdeliciasalfuego,viendolaseñoraAugustacómocomenzabaahervir,cómoseibaempastandohastaformarlaspiezasamarillasdece-rámica,queseservíanenplatosdeunfondorojo,oscuro,rojosurgidodenoche.
La
Abuelapasabaentoncesdesusnerviosasórdenesa
una
indiferenciainalterable.Novalíanelogios.hipér-boles,palmadasdecariñoapetitosas,frecuenciaspedigüeñasenlareiteracióndeladulzura,ya
nada
parecíaimportarleyvolvíaahablarconsuhija.
Una
parecíaquedormía;la
otra
asuladocontaba.Porlosrincones,
una
cosíalasmedias;laotrahablaba.Cambiabandepieza,
una
comosifueseabuscaralgoen
ése
mo-
mentorecordado,llevabadelamanoala
otra
que
iba
hablando,riéndose,secreteando.Sentadoenuncajón,JoséCemíoíalosmonólogosshakespi-rianosdelmulato
Juan
Izquierdo,lanzandopaletadasdeempellasobrelasartén:
-Que
uncocinerodemiestirpe,quemanejaelestilodecomerdecincopaíses,seaunsoldadoencomisiónencasadelJefe
...
Bueno,despuésdetodoesunJefequesegúnlostécnicosmilitaresdeWestPoint,es
el
únicocubanoquepuede
mandar
cienmilhombres.Perotambiényopuedo
tratar
elcar-neroestofadodecincomanerasmásqueCampos,cocineroquefuedeMaríaCristina.
Que
rodeadodeuncarbónhúmedoypa-jizo,conmichalecomanchadodemanteca,teniendomissobre-saltoseconómicosquesercolmados
por
el
sobrinodelJefe,ha-biendoaprendidomiarteconelaltivochinoLuisLeng,
que
alconocimientodelacocinamilenaria
y
refinada,uníaelseñoríodela
confiture,
dondeserefugiabasuperezaenla
Embajada
de
Cuba
enParís,ydespuéshabíaservidoenNorthCaroline,mu-chopastelypechugadepavipollo,yaesatradiciónañadoyo,decíaconsílabasquesedeshacían
bajo
losabanicazosdelalco-holqueportaba,laarroganciadelacocinaespañolaylavolup-tuosidadylassorpresasdelacubana,quepareceespañolapero
17
 
queserebelaen1868.
Que
unhombredemicalidadtengaqueservir,tengaquesersoldadoencomisión,tengaque
servir-o
Almusitarlaspalabrasfinalesdeesemonólogo,cortabaconelfrancésunoscebollinostiernos
para
elaperitivo;parecíaquecortabatelascon
una
somnolenciaquehacíaqueselequedaralargoratolamanoenalto.AlpenetrarlaseñoraRialtaenlacocinalehizo
una
bruscaseñalasuhijo
para
queseretirara.Estelo
.hizo
entressaltosdespreocupados.
-¿Cómo
vaesequimbombó?
-dijo,
yenseguidalarespuestacortante:
-Pues
cómovaaestar,mírelo--.Antesdecomprobarelplatopasósusdedosíndice
y
medioporloscalderosaceradosybrillantescomoespejosegipcios.Losojosdelmulatolanzabanchispasyfurias,poníanacaminarsusgárgolas.Sedirigióalcalderodelquimbombóyledijoa
Juan
Izquierdo:
-¿
Cómoustedhaceeldisparatedeecharlecamaroneschinos
y
frescosaese
plato?-.
Izquierdo,hipandoyestirandosusnaricescomountrombóndevara,lecontestó:
-Señora,
elcamanchinoes
para
espesarelsabordelasalsa,mientrasqueelfrescoescomolasbolasdeplátano,olosmuslosdepolloqueenalgunascasastambiénleechanalquimbombó,queasílevandandocierto
sao
bordeajiacoexótico.
-Tanta
refistolería
-dijo
laseñora
Rialta
nolevienebienaalgunosplatos
criollos-.
Elmulato,desdeloaltodesucóleraconcentradaapartóelcuchillofrancésdeloscebollinostiernosyloalzócomopicadopor
una
centella.
La
señoraRialta,sinperdereldominio,lomirófijamenteyelmulatosefuealavarplatosyapelarpapasconlacarahinchaday
el
peloalborotosodeuncontrabajista.Alabandonarlacocina,laseñoraRialtaseencontróconsumadre.Lerelatóloquehabíasucedido,yahoraalcontarletemblabaunpocolavoz.
-Toma
unpocodebromuroFalliere
-de
cíalaseñoraAugusta,casimásnerviosaque
Rialta-.
Esasombroso,rompetodosloslímites,siemprecreíapesardetodassusexageracionesqueeraungentuza,unmulatoborrachón.CuandollegueelCoronel,esloprimeroqueledices.Además--concluyó
inapelable-,
creoque,sutancacareadacocinadecrece,
el
otrodíaconfundió
una
salsa
tártara
con
una
verdeytrataalpavipolloconmandarinaoconfresaqueesunalástima.
Que
sevaya,apesta,borrachón,ysuestiloesmuchomáspresuntuosoyredomadoqueeficazoalegre.Seacercaba
el
Coroneltarareandoloscompasesde
LaViuda
Alegre,
"AlrestaurantMaximdenochesiemprevoy",con
el
mismogestodelaburguesíasituadaenuncancanpintadoporSeu
rato
Traía
enelarcodesumanoizquierdaunexcepcionalmelóndeCastilla.Alacercarsecontrastaba
el
olivadesuuniformecon18
 
elamarilloyeminaldelmelón,sacudiéndoloacadaratoparadis-traerelcansanciodesupeso,entonceselmelónsereanimabaalextremodeparecerunperro.Hijodeunpadrevasco,severoyemprendedor,glotón
y
desesperadodespuésdelamuertedesuesposa,hijadeingleses,gozabaelCoronelacabalidadlosveinteprimerosañosdelaRepública.EnlaUniversidadledecían"eltrompetellíndelaSelvadeHungría",
por
laagilidadpicantedesuscantosdeguerradeportivos.Lostreinta
y
tresañosquealcanzósuvidafueronde
una
alegreseveridad,parecíaqueemepujabaasuesposa
y
asustreshijosporlosvericuetosdesusan-greresuelta,dondetodosealcanzaba
por
alegría,claridad
y
fuer-zasecreta.Elmelóndebajodelbrazoeraunodelossímbolosmásestallaritesdeunodesusdíasredondosyplenarios.Pasórápidofrenteasucasa,
para
evitarelcuidadodelossaludosdelceremonial
y
lasseñasycumplidosqueseabríandelantedesucargo.Apasodecargasedirigióalcomedor,pusoelmelóndeCastillasobrelamesa
y
consucuchillodecampañaleabrió
una
ventanaalafruta,empezandoasacarconlacucharadelasopaloqueélllamaba
"la
mogona","lomogollante",volcandosobreunpapeldeperiódicograncantidaddehilachas
y
semillasqueatesorabaelmelón.Conelcucharón,
una
vezlimpialafru-tayostentandosuamarilloperfumado,laempezóallenardetrocitosdehielo,mientraselolornaturalderocíoquedespedíalafrutaseapoderódetodoelcomedor.EnesosmomentosllególaseñoraRialta,
y
casialoídolehizoelrelatodelosucedidoconelmulatoIzquierdo,cocinerodechalecoblancoyleontinadeplatafregada.Sinperderlaalegríaquetraía,
y
sinqueelre-latolograrainmutado,sedirigióalacocina.Izquierdo,hieráticocomounvendedordecazuelasen
el
Irán,
adelantabalasarténsobreelhornillo.CuandosefijóenelCoronel,sumóensusme-jillasotrasensación:caíansobresusmejillascuatrobofetadas,sonadasconguanteelástico,hecho
para
caersobrelamejillacomounplatillodecobre.
-No
hagaesoCoronel,nohagaesoCoronel,
-repetía
elmulato,mientrastodasu
cara
metamorfo-seadaengárgolacomenzabaalanzarlágrimasporlasorejas,porlaboca,corriendoporlasnaricescomounhililloolvidado.
-Lar
godeahí,váyaseahoramismo
-le
decíaelCoronel,señalandohacialaespesanochesostenidaporelcentineladelfondodelacasa.Izquierdosepusoelsaco,no
tan
blancocomoelchaleco,ysefueocultándosealpasarfrentealcentinelacomoquienaban-donaunbarco,comoquienvisitalacasaviejaaldíasiguientedelamudada.Sucarademulato,ablandadaporlaslágrimas,aldesaparecersehaatransfiguradoen
11O
humedadblandadelanoche.
19
 
Se
probaronnuevoscocineros.Fracasos.Levantarsedelamesadecepcionadossindeseosdeiralaplaya.ElgallegoZoaraconsejadoporlaseñoraAugusta,fracasó
al
presentarunasjulianascarbonizadascomocristalillosdelaeraterciaria.Truni,pasean·doporlacocinadeprisa,queriendoterminarunpuntomacramé,aconsejadaporlaseñoraRialtafracasóenunconteoequivocadoderacionesdeplatossustitutos,comohuevosfritos,conmiedoalaastillademantecaquelequemaseunojo,friendoconaguadelfiltro,encuyaetiquetademarcaChamberlainsaludabaa
Pasteur,
Elnuevococinero,temerosoacadainstantedeserdespedido,mirabaconsusojosdenegroantelosfantasmas,sielplatohabíafracasado.Yexclamandoacadafracaso:Así
me
loenseñaronahaceramí,enlaotracasalesgustabaasí.
La
casasedesazonaba.Latardefabricaba
una
soledad,comolagrimaquecaedelosojosalabocadelacabra.Yelrecuerdodeaquellossucesosdesagradables,delosquenadiehablaba,peroquelatíanporlatierra,debajodelacasa.
La
lágrimadelacabra,delosojosalaboca.Lacaraablandadadelmulato,sobrela
que
caíalalluvia
j
lalluviaablandandolacaradelospecadores,dejandounanochedegroserorocíoqueenfriabaelcuchillo,haciendoqueelcentinelaseenrollasetodalanocheensusmantas,oqueelgallegoZoarselevantasecuando
el
mismofríoleexacerbabaelolvido,
para
cerrarcienveceslasventanas.Enesoscabeceosdelafamilia,lagordapunzadadelpadredelCoronelalteléfono,ahora,1ay!veníalallamadadesdeelrecuerdo,desdeloscañaveralesdelaotrariberaconvocandoparaunadelasfiestasensucasa,queélcondejoburlóndelosmestizossibilantes,llamaba
"un
gossáfamilia".Reuníatodalaparentelahastadondesumemorialeaconsejaba,persiguiendolasúltimasramasdelárbolfamiliar.
Se
agazapaba,seconcentrabaduranteelaño,yesedíamovíalosresortesdesulocuacidad,desusanécdotas,comositambiénlegustaseeseperfilquetomabaundíasolodelaño.Nosetratabade
una
conmemoración,deunsanto,deundíajubilardictadoporelcalendario.
Era
eldíasindía,sinsantoniseñal.Ensilencioibaallegandodeliciasdeconfitadosyalmendras,dejamonesalsalmanticensemodo,frutas,lasquelaestaciónconsignaba,pastasaustríacas,licoresextraídosdelasruinaspompeyanas,convertidosyaensirope,oañejosquevertiendo
una
gotasobreelpañuelo,hacíaqueadquiriesenlacalidaddeaquélcon
el
cualMariohabíasecadosussudoresenlasruinasdeCartago.Confitadosquedejabanlasavellanascomouncristal,pudiéndosemiraraltrasluz;piñasabrillantadas,reducidas
al
tamañodeldedoíndice;cocosdelBrasil,reducidoscomoungranodearroz,quealmojarseenunvinodeorquídeasvol-
20
 
vian
apresumirsucabezote.Entrelosprimores,colocadoenjustoequilibriodelasucesióndegolosinas,algúnplatoqueinvencio-naba.Eseañoalosfamiliaresmásrespetables
por
suedad,losllamabaaparteylesdeslizaba:
-Este
añotengo"pintadaalaromana".Ustedsabe
-continuaba
conuntonomuynobley
segu-
ro--
quelosconquistadoresllamabanpintadaaloquehoysediceguinea.
La
trato,yparecíaqueledabalamanoaunadeesaspintadas,conmieles;detalmanera,queniellasnisupaladarsepuedensentirquejosasdeeseasado,afirmando,despuésdesaborearlas,lanoblezademitrato,pueslamielconseguidaesdemuchocuidado.Eslamieldela
flor
azuldePinardelRío,ela-borada
por
abejasdeepigramagriego.Ruedaunplato
por
ahí,"pechugadeguineaalaVirginia",peroustedsabe
-continuaba
hablandoconsuinterlocutorquese
distraía-
queenesaciudad,quelediotantosmalosratosalosinglesescuandolodelainde-pendencia,nohayguineas.Nosotros,terminabaconelorgullodeunfinaldearenga,tenemoslaguineay
la
miel.Entoncespode-mostenertambién
"la
pintadaalaromana".¿Legustaausted
ese
nombre?
-preguntaba,
condescendiendoacreerquealguienseencontrabasituadoenfrente.
-Resuelvo
enel
Resolución
--decía
consucarcajadaquesede-teníadepronto,sorprendiendoeltajo,aludiendoalingenioqueteníaenSanta
Clara-,
perovoypreparandomi
"gossá
familia"-.
Fuerte,insaciable,muysilencioso,sevolvíalocuazesedía,quenadiesabíacuándollegaba,comoloscometas.Lashabíaverifi-cadoendossemanassucesivasopasabancincoañosynisiquierahablabadelasposibilidadesdeldíadelagloriasinnombreysinfecha.Concentradoenelpescuezocortodelvasco,susarticula-cionessetrazabancomopiedrasyarenas.ElhermanodelaseñoraRialta,queyaexigirá,deacuerdoconsupeculiarmodo,pene-
trar
enlanovela,.decíadeél,zumbandolaszetas:Escomolacervezaquequitándole
el
tapónselevalafortaleza.Sinembar-go,élcomo
para
burlarseensecretodeesafrase,noperdiónuncalafortaleza,buenaseñaldequeestabataponadoporDios.Elalientoparecíaquerecobrabaenélsuprimitivafunciónsagradade
flatusDei.
Alnohablar,parecíaqueesealientocon-vertidoendinamitadeplatinosecolocabaalpiedelosmontícu-losdesusmúsculosytroncosdevenas.Cualquiersencillezquedijeseparecíabrotardeesealmácigodeacumuladoaliento.Peroeneldíadelgozofamiliar,esealientosetrocabaenárboldelcentrofamiliaryasusombraparecíarelatar,invencionar,alcan-
zar
sumejorformadepalabrayademán,comosifueseapre-sentar,segúnlasseñalesquelos
teólogos
atribuíanalafiestafinaldeJosafat.
21
 
-Mis
músculosestabandespiertoscomolosdelgamo,cuandoyoerajovenenBilbaoycorríaimpulsándomemásymáscone!viento---dijo.Enesemomentoempezóarepartirseelprimerplato,pedazosdelafrutadeestación;selevantóyempezóaderramarencada
una
delasbandejasqueportabanlosmásjóvenes,vinodeuva
lusitana-.
Esdelacepa
-añadió
haciendoun
parén
tesisensu
relato--
quelegustaalosinglesestories,ybuenoesquedesdemuchachonosacostumbremosalpaladardelosingle
ses-.
Terminólafrasecon
una
risaquenosesabíasi
era
deburlaoacatamientodeaquelpaladardelosingleses,deglutióunmanojillodeanchasuvasmoradas,levantómáslavozyseleoyóportodoelrecinto:
...
cuyodientenoperdonóaracimo,aúnenlafrentedeBacocuantomásensusarmiento.
-Yo
era
carricolari
-al
retomarsurelatoofrecíayalaserenidadde!quecuentalomuysuyo,continuó---:queescomosellamaenBilbaoaloscorredoresdecompetencia.
Un
grupocomoderomería,seacercóamicasa,
para
decirmequehabíallegadoelbelgaPeterLarnbert,que
era
elmásvelozdenuestrosantiguosPaísesBajos,yquehabíanpensadoenmíparaquelesalieraalpaso.Medecidíaentrarenlacompetenciaconlaalegreseguridaddequienentraensuperdición.Aquelcondenadodebelgacorríacomotironeadopornubesdehuracán.Desfallecíacuandosentíqueunasramasterminadasencuencodelanza,esgrimidasporbilbaínosorgullosos,mepinchabanparaquesaltaraenvezdecorrer,parareponermelasbotasdemilagro.Noobstante,elbelgallegóprimeroadondehabíaquellegar.Desdeentoncespenséenirme,puescontodoe!quemeencontrabaparecíaquemelanzabalavergüenzadequeaquellasramasnohubieranoperadoe!milagro.Interrumpióelrelatoyexclamó:
-Otro
zapote,Enriqueta
-que
eraelnombredesuesposa.Connoblesaboreoextinguiólapulpadelafruta,selevantóyrepartióvinoblancosecoenlabandejadondelosqueeranyademásedadostentabanlasmismasfrutasservidasalos
garzones-.
Esunapruebamásdifícilparae!paladar
-añadió---
frutamuydulceconvinoseco.Mefijoenlosrostros
-añadió---,
alhaceresepaladeoyenseguida
foro
moopinión,pueslamayoríaabandonasusfrutasconhastío.
-Otro
zapote,Enriqueta,volvióadecir,como
si
susapetenciasfuerancíclicasysiguieranlasleyesdesupéndulogástrico.
-Cuando
lleguéaCuba---dijodespuésdelapausanecesariaparalaextincióndel
zapote-,
entré,
para
miotraperdición,enelyafelizmente
demodé
debatedelasupremacíaentrefrutasespañolasycubanas.Mimaliciosointerlocutormedijo:Nosea
22
 
ingenuo,todoslosviñedosdeEspañafuerondestruidosporlamoscaprieta,ysetrajeron
para
remediarlossemillasamericanas,ytodaslasuvasactualesdeEspaña,concluyórematándose,descienden
de
esas
semillas-.
Despuésdeoiresasbromasapocalípticas,sentípavor.Todaslasnochesenpesadilladelocura,sentíaqueesamoscaseibaagrandandoenmiestómago,luegose
iba
reduciendo
para
ascender
por
loscanales.Cuandosetornabapeque
ña
merevolaba
por
elcielodelpaladar,teniendolosmaxilarestanapretados,quenopodíaecharla
por
laboca.Yasítodaslasnoches,pavortraspavor.Meparecíaquelamoscaprietaibaadestruirmisraícesyquemetraíansemillas,milesdesemillasquerodabanporunembudohastamiboca.
Un
díasalídeResolucióndemadrugada;lashojascomounoscanaleslanzabanaguaderocío;losmismoshuesosparecíancontentarsealhumedecerse.Lashojasgrandesdemalangaparecíanmeceraunreciénnacido.Viunflamboyantqueasomabacomounmarisco
por
lasvalvasdelamañana,estaballenotododecocuyos.
La
estáticaflorrojadeeseárbolentremezcladaconelalfilerazodelosverdes,súbitaparáboladetizaverde,meibacomoaclarandoporlasentrañasytodoslosdentros.Sentíquemearreciabaunsueño,quemellegabaderrumbándosecomonuncalohabíahecho.Debajodeaquellosrojosyverdesentremezcladosdormíauncordero.
La
perfeccióndesusueñoseextendía
por
todoelvalle,conducidaporlosespíritusdellago.Elsueñosemehacíatraspiésycaída,obligándomeamirarentorno
para
soslayaralgúnreclinatorio.Inmóvilelcorderoparecíasoñar
el
árbol.Meextendíyreclinéensuvientre,quesemovíacomo
para
provocarunritmofavorable-alasondasdelsueño.Dormíeltiempoquehabitualmenteeneldíaestamosdespiertos.
Cuando
regresélaparentelacomenzabaabuscarme,queriendoseguirelcaminoqueyohabíahecho,perosehabíanborradotodaslashuellas.
-Otro
zapote,Enriqueta
--dijo
denuevo,extendiendolamanoconuncansancio
que
marcabalaretiradadelosinvitadosylallegadadelalunacrecientedeenero.RegresabadespuésdelafiestaelCoronelalcampamentocon
una
tardequeseleentregómuyprontoa
una
nochebaja,ro
dada
entrelaspiernasyqueimpedíacaminardeprisa.Muycercadelacasaprecisaronalmulato
Juan
Izquierdo,lloroso,borracho,infelicidadymaldad,mitadamitad,sinsabercuáldelasdosmitadesmostraría.
La
señoraRialtadescendiódelcoche,nerviosa,contodoelsermetidoenla
altura
desustacones.Llorabaelmulato,como
una
gárgola,lagrimándose
por
losoídos,losojosylasnarices.Sutelóndefondo
era
sombríoeirresoluto.Muypronto,elCoronelseleacercó,pegándoleungolpeenel
23
 
hombroyledijo:
-Mañana
veacocinar,paraquenoshagasunasyemasdoblesquenotenganorejasde
elefante-.
Serioalto,te-niendolasituaciónporelpulso.Elmulatolloriqueó,arreciaronsuslágrimas,sonsacóperdones.Cuandosealejóparecíapedir
una
guitarra
para
pisotearlaqueja
y
entonareljúbilo.
La
señoraAugusta,detrásdelaspersianas,queeran,comodecíaelCoro-nel,susgemelosdecampaña,habíavistolaprecisióndesenvueltadelaescena.Cuandosintió,despuésdeoir
el
crujidoalegredelospeldañosdelaescalera,queseacercabaelCoronel,seatur-dióalextremode
dar
ellalasvocesdeatención.
-Atención,
atención
-gritaba,
comoquienrecibedeimprovisoaunreyquehalibrado
una
batallacercadelcastillosinqueseenterensusmoradores.
 
Capítulo
II
************************************************
JoséCerníhabíasalidodelaescuelaportando
una
largatiza,manteníalatizatodasulongura,siseapoyarasequebraría,pordistracciónensimismada,característicadesusdiezaños.Elcansanciodelashorasdelaescuelamotivabaquealasalidabuscaseapoyo,distracción.Esedíalohabíaencontradoconlatiza.
L ~
escuelasituadaenelcentrodelcampamentoteníacomofondounlargoyerbazal,
y
asuderecha,unparedónquemostrabasucalsuciayelcostillardesusladrillosaldescubierto,comosieltiempolohubiesefrotadocon
una
gamuzaconarena,limónylejía.Sehabíaacercadoalparedónbuscandocompañía.
Fue
esacompañíaquesóloseseguíaasímisma,piedrasobrepiedra,pensamientosobrepensamientoirreproducibles.Sumarchasehacíatambiénenesosmomentoscomoelparedón,pasostraspasossumados,comosumadosladrillosdándonoslaalturadelparedón.Mientraslacimentacióndelparedónparecíaablandadamarisma,mostrandolargastirasdesupiel,elladrillococidodenuevoporeldirectolanzazodelcenital,seajustabacomolascapasqueformaneltroncodelplátano.Alfin,apoyólatizacomo
si
conversaseconelparedón.
La
tizacomenzóa
manar
sublanco,quelaobligadaviolenciadelsolllenabaderelieveyexcepciónenrelaciónconlosotroscolores.Llegabalaprolongadatizaalfindelparedón,cuandolapersonalidadhastaentoncesindiscutidadelatizafuereemplazada
poruna
manoquelaasíayapretabaconexceso,comotemiendoquesudistracciónfueseafugarse,puesaquellamanocomenzabaaexigirprecisiones,como
si
reclamaselamanoelcuerpode
una
capturadapresa.Silatizahabíasidosustituida
porotra
mano,élhabíatenidoquesituarenlugardelparedón,elbulto;lofueprecisandomuylentamente
y
yaloasía
por
elbrazo.·Noloprecisaríahastalaextincióndeesainterpuestaaventura.Detrásdelparedónseescondía
una
casonadegranpatiocircular,mostrandosushabitacionessencillasocupadaspor
una
pobrezasatisfecha.Fuetironeadohastaelcentrodelpatio,comenzandoaquelbultoa
dar
grandesvoces.
Tan
torrencialgritea
ton
tribuíaamantenerlaindistincióndelapersonaquelohabíatraspuesto.
Le
parecíaaCerníaquellounremolinodevocesycolores,como
si
elparedónsehubiesederrumbadoeinstantáneamentesehubiesere-
25
 
construidoenunpatiocircular.Apenaspudoobservarlapequeñezdelapuertade
entrada
enrelaciónconeltamañoagrandadodelpatioreverberantedemantas,granosodoríferos,chisporroteosindescifrablesdeinútilesmetales,sudoresdiversosdepielesextranjeras,dispersasrisotadasdecriollosligeros,distribuyendoinconscientemente,comounarteregalado,sucuerpoysusombra.
-Este
es,éstees
-décía
elbultoaclarándose,enuningurgiteempotrado,comosilosojoslefueranareventarenlaredomadesumundodebrumas--.Estees
-continuaba-
elquepintaelparedón.Estees
-decía
mintiendo-
elqueletirapiedrasalatortugaqueestáenloaltodelparedónyquenossirve
para
mar
car
lashoras,puessólocaminabuscandolasombra.Estenoshadejadosinhoray
ha
escritocosasenelmuroquetrastornanalosviejosensusrelacionesconlos
jóvenes-o
Cerní,despuésdesumaresaringleradeespantos,estabaatontado.Notropezabaenelcristaldesuredoma,comoelgritón,perohabíaabandonadosurealidadynavegaba.
La
vecineríaabandonaba.suscuartuchos
para
veraldíscoloyalgritón.Despuésdeloqueveíanenelcentrodelpatio,nosabíanquéhacer,trastrocandoeltrabajoquehabíanemprendidoyciñéndoselosgirosdelocio.Eldesgañitecontinua.ba
y
Cerníyacolgabasusbrazos,comenzandoasucederseenelaburrimiento.Losmismosvecinoscomenzabana
dar
volteretas,haciendoparejas
y
levantandoelsusurro.Comparsas
y
partiquinosnolevantabanlosojos.Losgritosininteresantesenterrabansusecos.Mamita,silenciosacomosupequeñez,atravesóelpatio,miróalgritón
y
leespetó:
-Tonto,
idiotadelgrito,
¿no
tedascuentaqueeselhijodelCoronel?
-Cogió
aCerní,lollevóasucuarto,mientraslavecineríaprecisabaalinfante,quetironeadoporMamita,cobrabaahorasuprimerplano.Elgritón,ingurgitando,sehundiótantobajolasuperficie,queyanoteníarostro,
y
lospiesprolongándosebajo
una
incesanterefracción,ibanadescansarenbancosdearena.MamitahabíacriadoaTrinidad,Vivino,Tranquilinoyelordenanza.Esosnombressehabíancontraídoalafacilidad
y
eranTruni,Tránquilo
y
Vivo.SeledecíaMamitaporqueeralaAbuela.Nosehablabanuncadesuspadres,sehabíandifundidoenunclaroscurofamiliar.Mamita
era
laviejapasa,pequeña,ligera,siempredespiertahilandera,hablabapoco,comosisuspendieselarespiraciónalhablar.Sucarne
era
subondad.SufidelidadlejanaeraelCoronel.Delejosleseguía,locuidabaconoraciones
y
ro
sarios.Sabíaquesucasaysusnietosdependíandeél.En1910sehabíaarrancadodeSanctiSpiritus.Habíaquemeterlosnietosenelejercito.ElordenanzaMorla,parlanchín
y
falso,tenía
26
 
aseguradosupuesto.ATránquilo,quehabíadomadopotros,habíaquemeterloenelPermanente.Vivoeraperezosoysiem-preestabaescapado.Suacciónadquiríasiempreelrelievede
una
fuga.Truni,puntomediodecriadayniñadecompañía,estabasiempredenovios.Secasaría
Con
elgallegoZoar,ordenanzase-gundo.Mamitasedeslizabaentretodasesasfigurasfuertes,sola-padas,deléperos,contoquesdesilencioybondad.Cuandoaque-lloscampesinos,queelCoronelempotraríaenelejército,hablabandesusseñores,Mamitasinodiarlos,sesilenciaba
para
agrandarsufidelidad.Enaquellosañosyaparecíaqueseibaair,quesemoriríamuypronto.
Era
siempreesapersonaindecisa,delicada,quecuandolaconocemossemueretresañosmástarde.Asíseovillabaenelrecuerdo,entresutrabajoysudesvanecerse.Suvejezeracomootraformadejuventud.máspenetrantealatranspa-rencia,alaligereza.Saltabadelsueñoalocotidianosinestablecerdiferencias,comosisealejasesola,caminandosobrelasaguas.ElsolareteentrelazadoalarifosacasadelVedado,produceunaescasezdepintasobresaltada,abundosoelparchesehacemonturayserameacon
una
corbataZulka,regalodelpatrónentrancedecarantoñasalatíadulcera.
Juan
Cazar,bomberoretirado,ebanistadevirutajengibre,hacehimeneolegalizadoconPetronila,ysuhijaNila,queaseguraringleradesuspensosenelingresonormalista,Elcaseríoseaplanaen
una
hondonada,
y
lalateríadelaconservagrandeseamarraalamaderabreveporlatechumbre.
Un
cartónde
caja
grandedesombrerocierraelojoalasonrisade
una
puertaconunmantecadoviejo.Lacamadedos,conunestampadoaguado,queleregalólaviudaaPe-tronila,quecaminatodaslastardeshaciaelcaserón
paradar
puntadasodescoserunvestidodemostacilla,envegetadoenundaguerrotipo.CazarestáciegoyPetronilaengordaafalsíadecardiaca,Alaizquierdadelcamerón,elpianodeNila,enseriadehinojosculturalesyencierralasmaldicionesalentreabrirlasiesta.Alaotrabanda,lacegueradeCazartrazalaberintosenlareciéntraídamesaescritoriodecortinaplegable.CenteIlitaporaquellaspesadeceselcanarioseescapadelaspuntadasy'delcega-to.Alospiesdelacamera,
una
cortinillaobturaelplegabledon-deNiladuermesuslibretasdenotas.DenochePetronilafloreceporelcaseríoconbisbiseosypitagorismosantillanos.Cuandoregresaasuarqueta,cubreconarenilladelevemontañaelver·ticalizadoesqueletodeun
pez.
Porelalba,loscuatromulatonesmásviejosdelcaseríoacudenadesenfundarlafaunacabalística.Loscuatrovenerablesseretiranenalabanciosoceremonial.Enelcuartillocontiguo,laaustriacaSofíaKuller,dicha
La
poderosa
porelresentimientodelapromiscuidad,mimaen
10
27
 
posibledesuescasezasuhijoelcaricaturistadecafetines,Adal-bertoKuller.
La
torácicaSofía,ensutreintenavienesasedila-tabaenlasgruesassutilezasdeStrausshabiendoganadoelcofregóticoconlafloreadatarjetainicialadadesufuturo,elCapitán,enunentonodominicalalde
DerRosenkaoalier,
Enelaltipla-nodesudesdéndeviudavenidaamenos,noenviabanirecibíapalabrasdelavecinería.Sudesprecioysusexcesoscremosos,lehabíanotorgadorespetofantasmal.Duranteeldía,suhijoence-rradoconella,repasabalosestudiosinterrumpidosporelenig-máticodesprendimientodeViena.Porlanoche,salíacon
una
cajaplana,llenadecaracolesdemuydiversapinta.Enlamesadeloscafésnocturnos,seacercabaconfríacortesía,reproducien-doconelcoloridodesuscaracoleslosrostrosdelasociosas.Es-tabasentadoa
una
mesa'dondeseejercitaba,cuandoya
por
lasegundamedianochesefueronretirandoloshabladores,hastaque-darseterriblementeenfrentadocon
una
erotómanajamoneta.Des-puésquesurostrofuereproducidosobrelamesa,semiraronenlargaspausasdedádivainsatisfechaycarnalidaddeprogresiónsinfónica.
Lo
invitóasuapartamentolaqueadoyconeróticane-veríadeaguamineral.Comoesospecesdetamañodondelape-queñezdelasaletasnoguardanrelaciónconlamasalíquidades-alojada,lajamonetaintentabafijarloscentrosdeórbitaenelceñimientodeljovencitoaustriaco.Fingíaésteunosrespirosyen-trecortadosmovimientosdedisimuladafrigidez;hundíadespuéssumanoenelbolsillointeriordesuchaqueta,extrayendo
una
redobladafotografíavienesa.Ymientrasofrecíacon
una
invisibledeliberaciónalaeuropeasusfalsosrespiros,seextasiabaenlosentorchadosorientalesdesupadreylaerudita,exquisitamentebruñidapieldelrostrodelacantante.Rastrillaronsaltitosenelsiguientecuarto,ylosgolpetazosdelcambiodeatrildeesquinasangularesacentrodecarnerata.Mar-tincillo,elflautista,colocabaaoncedelamañanasobreelatril:"Aprendizajedelaflautabrevesinestropearseloslabios".Dis-cutíahastaelpitidodesgañite,sielReyhabíaestadoafortunadooinarmónicoalnoquerertocarlaflautadelantede
Juan
Sebas-tiánBach.Condosotressólohabíapodidodiscutiresassegre-gacionesdialécticasdesusgustos,pero
tan
sóloésoseransus
ami-
gas.
Ledecían
Elflautista
o
Lamonja,
pueslaimaginacióndeaquellavecineríaponíamotesarasdeparecidosyvisiblesprefe-rencias.Susrubiosamiguillos,mássuspiradamentesutiles,lella-maban
Lamargaritatibetana,
puesenalardedebondadenredabasuafánfilisteodecodearseconescritoresyartistas.Eradeunpálidodegusanera,larguiruchoydedobladocontoneoalsentirlabrisaeneltorcidojuncodesustripillas.Chupabaunhollejo
28
 
confingidasencillezteosófica
y
despuésguardabainnumerablesfotografíasdeeserenunciamiento.Perolosquelohabíanvistocomer,sinlosarreosteosóficos,seasombrabandelagruesacantidaddealimentosquepodíaincorporar,quedándoleporsuleporinalongura
una
protuberancia,semejantealahinchazóndeunodelosanillosdelaserpientecuandodeshuesauncabrito.
Cuando
conpausas
y
ojosenblancoparloteabaconunode-esosescritoresalosquesequeríaganar,estremeciéndosefalsamentelecogíalamano
para
hacerlelapruebaotimbredesusimpatía
por
lascostumbresgriegas.Sileaceptabanellancedecía:
-Yo
loquieroaustedcomoaun
hermano--.
Perositemíaquesuhabitualcogedoramanualengendrasecomentos
y
rechazos,posabadehombredeinfinitudcomprensiva
y
deraízsinencarnadura.Peroeramaligno
y
perezoso,
y
suspadres,queloconocíanhastaagotarlo,lobotabandelacasa.Entoncesserefugiabaenlacasadeunescultorpolinésico,que
cada
cincomesesregresaba
para
venderle
-eran
esculturasdeunsimbólicosurrealismooficioso,queescondíanlas.variantesdeargollas
y
espinasfálicasdelostejedoresdeNueva
Guinea-
aunmatrimonionorteamericano,incesantesmaniquíesasistentesaconciliábulostediosos,queposeían
una
vaqueríasanitaria
y
susderivadosdeestiércolquímico.Enesasreuniones,
Mar
tincilIo,ladeandolasguedejasconprovocadainocencia,tratabadecolocardosotrescitassudadas,diciendoquePlutarconosafirmabaqueAlcibiadeshabíaaprendidoel
arpa
y
nolaflauta,porquetemíaqueseledesfigurasenloslabios,
y
que
por
eso,venganzapropiciadaporApolo,tañedordeladesieteagujeros,eldíaantesdesumuertehabíasoñadoquelepintabanla
cara
demujer.MartincilIo
eratan
prerrafaelistayfemenil,quehastasuscitasparecíanqueteníanlasuñaspintadas.Estaba
por
lanocheencasadelescultor,quelemostrabaunoscarreteles
churingas,
cuandoempezóalloverconrelámpagosdetrópico.Depronto,elpolinésico,turbado
por
susdeseos,comenzóadanzarconconvulsiones
y
espasmos,
y
supelosele
tomaba
enestopafosforescente.Picadotalvez
por
elazufrelejanodeunodeaquellosrelámpagos,seleescapódesucuerpo
una
lombriz,quecomo
una
astillaseencajóenloblandodelprerrafaelistaabstracto.Porlamañana,Martincillo,incurable,con
una
pinzaprocurabaextraerselaposesivalombriz.Elotrocuartoparecíaquetemblaba
cada
vezqueelepilépticohermanodelacuarentonaLupita,entrabaenlosdiez
y
sietedesmayosoausenciasqueloposeían
cada
día.
Iba
de
una
esquinaalacama,sobresaltadodequenoletocaseundesmayo,ofrentealdesayunoaumentabasuoleajealcaersesobrelamanta.
Lupita
cada
luna
quincenalibaavisitaraunjaponésrameadoqueen
29
 
Bejucaleradueñodelatienda
"El
triunfodelapeonía".La
Lupa
frentealaintocableserenidaddelsensuallunero,extendía
una
esterilla,sinprovocarelmenorruido,pueselgalantetaoistadecía"quelemolestabaeltintineodeljade".Seextendíaenlaesterilla,con
la
frenteenelfríodelaloseta,mientras
Lupita
asulado,encuclillas,lerepasabainnumerablesveceslaespalda.Pegabaeljaponésgalantetresocuatrogolpesconsucabezaenelsuelo,
y
despuéscomounluchadorde
judo
trenzabaunsalto.Yyahabíacumplidoconelvenerablemenguantedeesaquincena.Allado,yaestaban
Mamita
yVivo.Hablabanmuypocoysiempreconbuenaternura.Porlanoche,lospasosdecididosdeVivo,le
daban
alavecineríala
.coincidencía
delasdosmaneci-llasdelreloj.Vivo,esencialmentefuerte,habíaamigadoconelcaricaturistaaustriaco,que
era
esencialmentedelicado.Puesenesaentrecortadaconfusiónquecrealapobreza,sevesiemprealpobrefuerteydueñoseñorialdesupobrezaconunacatamientomisterioso
por
loqueconsideralodelicadosinmelindres.Mamitaylaviudaaustriacanosehablaban,pero
cada
una
citabaala
otra
comomodeloenaquelambiente.
Habían
salidoaquellanocheVivoyAdalbertoyreíansobrelascosasdeMartincillo,aquienambosdespreciaban,pueslosabíanfalsodelicadoyfalsonatural.Elflautistahabíaqueridoganárselosdandof1autidosenelama-necery
el
crepúsculo,creyendoque
era
lahoradelmejoroídodelosdos.PeroVivohacíamañanasdesueñoprolongado,puesteníaquehacerpostasnocturnas,yelaustriaco,enelprimercre-púsculo,repasabasusinterrumpidosestudiosdegimnasio.Seacor-daron
para
dibujaryponer
una
inscripciónalusivaalassecretasgaleríasdemosaicospompeyanos.ElpulsolinealdelaustriacoyelrejuegoléperoyguajirodeVivo,seentrelazabanenlaela-boracióndeaquelmosaicoqueibaasobresaltaralavecinería.
Una
mañana,la
puerta
delflautistaescandalizabaconuncilin-droy.dosruedecillas.Yalpieseleíaestaenigmáticainscripciónegipcia:
PonlasmanosenlacolumnadeLuxor
/
y
sufundamentoendosovoides.
/
Ponlasmanosenlargavaradealmendro/dondedoscampanasvan.
Tránquilodesesperabadelaslaboresminúsculasqueseleenco-mendaban.Surobustezdeveinteaños,eraempleadaenlossub-terfugiosmássutilesdeltrabajodoméstico.
Luba
Viole,laherma-nasolteronadelcapinFrunceViole,porinnumerablesvericuetosychinescosescarceos,loqueríaprender
a
lospequeñostrabajosqueellahacía
para
llenarconunminúsculolaboreoelapetitosueltodeunociodecuarentaaños,sinjunio,sindiálogos,sincansancio
para
elsueñomásventuroso.
30
 
Alasdiezdelamañana,ladespertada
y
sudorosaintuicndeLubacomprobabalaausenciadelosotrosfamiliares.Tránquilo
y
ellasequedabansolos,
y
eraentoncescuandoellaprocurabaunacoincidenciaensuslaboresdomésticas.Tránquilocomenzabalosenjuagues
y
destornillosdecada
una
delaspiezasdelalám
para
decentrodesala;Lubaa'
una
terribledistanciadeunmetro,sobre
una
banquetillaquealzabasusjamonamientos
y
sudores,conalgodonosospapelesdeperiódicosmojadosenalcohol,comenzabaunmovimientorotatorioentornodelespejoochocentista,encuadradoenunmarcoconrelievedeornamentaciónvegetativatropical,trifolias,pétalosdeagua,avisadosantílopes,rocasdedescanso
para
ladescompuestacorriente.Luba,como
una
napolitanavendedoradeflores,abalosbrazosenarco,comoaldesgaire,mientrasfingíaquepensabaencosasinencontrables,enrojeciendoaTránquilohastalasangrecargadadeapoplejía.Desarmabalamparapiezatraspieza,
y
lorecorríaacentuadotembloralrecibirmientrassusmanospasabanla
badana
húmeda
poruna
delaspiñasdecristal,losdedosdelextremodelarcoeléctricoqueLubacomo'bobeandopespunteaba.
Un
inusitadogruñidolecargabamáslaapoplejía.Labadanaenjuagabadespuésuncupidillo,queseescurríavoluptuosoentrelahumedadpulimentada,cuandorecibiódenuevolabrevedadocentellitadelmanualarcovoltaico.CrujiólaescaleraqueenarbolabaelvigorecuestredeTránquilo.Lépero,queseafirmabaen
una
disimulada
y
espesa-sabiduría
para
tan
arremolinadotrance,trabajabamáslentamenteconlabadana,laagujetaqueenlacabezadelcupidolevantabacomo
una
guinda,
y
asítrepando,escurriéndose,
para
alcanzarlasmásaltaspiezasdelalámpara
y
ponersefueradealcancedeaquelrenovadoarcoquebuscabasuenergía.Lubaesgrimíaelpapelalcoholizadoconredomadofuror,llegandoloscorpúsculosdelespíritudelalcoholapegarenlavibracióndelasaletasdelanarizconsuavemordisqueo.Acadaunodesusmovimientossemodificabaelordenamientovegetativo
y
animaldelmarcodelespejo,como
una
granizadaquepusieseenaceleradomovimientolatapiceaparadisíaca.Subrazosemejanteaunachalupadedesembarco,atravesabalasaguasdelespejo,golpeandoconelgarrotedepapelqueempuñabaelrabodelantílope,quepaa
por
entrelosreflejosdelacaobaen
chlaroscuro.
Alretroceder
Luba
coneltallecurvado
y
losbrazosenarco,acercándosepeligrosamentealoslímitesdelabanqueta,quele
daba
una
ágilperspectiva
por
entrelasfrondosidadesdelamarquetería,
y
soltarelrabodelantílope,queseperdíasaltando
por
'lasrocasoacariciandocasiconsuscascoslashojasdeagua,adelantabadenuevo,
para
regalarnos
otra
vezsuarcodematinaldanzana-
31
 
politana,yalatravesardenuevoaquelHelespontodebolsillo,cubríaconaquellospapelesquelapenetracióndelalcoholconvertíaenun
manto
deprofeta,soltandodespuéslapiedradelmarco,levantandounfulminanteoleajequealejabadefinitivamenteelantílope.Tránquilo,
para
alejarsedelapersecuciónlaberíntica,haaidoremontandolalámpara,extendiendolasmanos
para
alcanzarlosúltimoscanelones,yquedarseen.
punta
depiesobrelaescalera.Luba,consusaberturasmanualesenarcosucesivo,habíaidoganandoloslímitesdelabanqueta,encontrándoseyaenesebordeentrelapielyelvacíodequenoshablanlosestoicos.
Los
trepamientosdeTránquiloylosbordesdebanquetadeLuba,ibanacoincidirensignosyclavesapocalípticos.
De
prontoseperdióelequilibrioinestableentrelacautelosaascensionaldeTránquiloylaferozyalegreexpansiónhorizontaldeLuba,ylalámparavinoaestrellarseenelasientodelaescalera,almismotiempoquelosanimalesyplantasdelamarqueteríadelespejo,liberadosdelajusteyprisióndelgarrotedepapelalcoholizado,recobrabanlaperdidanaturalezayelprimigeniotemperamento.Elantílopehociqueabaangélicamenteenlaspiñasdecristal,cuandorecibíaunapedreaentrecruzadadelosfustazosdelasgrandeshojasacuáticas.Loscupidillos,añicadaslasalasenestecombatecontralosángelesnegros,quelanzabansusmomentáneasproclamasdequetodotienequeestarypenetrarprimero
por
lossentidos,volabanenfurruñadosrecibiendolasagujetasquemomentosanteseranuntránsitoentresustestasyelrematedeguinda.Asíconvertíanlasequedaddeunestíoen
una
saladerecibo,enunodeaquelloscombatesenbahíadequetantogustabaClaudiodeLorena.TránquilobajoaquellosestallidosdecristalyLuba,contodosaquellosaditamentosbarrocosinsurreccionados,dabanpapirotazoseinjustificadasaspasdemolino.Enesemomento,irrumpióelcapitánViole,jefedeinfantería,queseparaloshelechosylosjuncos
para
contemplar
una
indecisabatallanaval,yquealfin
da
laordendeultimara
uno
delosbandos.Huyóla
Luba
avergonzadaylloricona,yelCapitán,consiracusanoyestratégicodominiodelasituación,comenzóadecirleaTnquilo:
-Ya
hastamíhabíanllegadovocesdequecultivabasbrujeríasyconjuros.Nicreíaniafirmabaconirresponsabilidad;peroestaconfusióndeanimalesyplantas,depiñasyantílopes,merevelantusmalasartesytuspactosluciferinos.
Tu
mismodecantadoartededomarlospotros,conprocedimientosyrnañasquelosotrosdomadoresdesconocenydelosquedesconfían,medebíahaberprevenidoqueerasdeespecial
maña
ytratamiento.
Además,
tehevisto
entrar
denocheenelMonteBarreto,sinza-
32
 
patosyconlospiesllenosdehormigas,comosiestuviesesadorme-cido,yacariciaralosgatossalvajescomo
si
tuvieses
para
ellos
una
contraseñaytereconociesen.Me
han
contadotambiénqueenSanctiSpiritusfuisteacólito,
para
darlealgúnnombre,deuntalReyLulo,quesedecíadescendientedereyesdeTangán-yika,yqueandaballevandoensusmanosunramodenaranjo,símbolodesulinaje.Mehancontadoquetúloacompañabascuandoentrabaenelbosqueapurgarlosmalosespíritus.Yqueapesardelosilenciosoqueeres,aprendistedeélalibertartedelmaldeojoyasacarlodeaquelloscuerposdondehabíaproducidodesventuraomuerte.TodavíaenaquelpuebloserecuerdaeldíaquelesacaronReyLuloytú,elmaldemuertequesehabíáidorápidosobreunterneroelogiadopor
uno
deesosque
dan
traspiésenlaalabanza.
Tú
loacompañabascuandoélhizosusmedicionesdepasos
y
trazócírculosycomenzóadecirunasoraciones,queeraninterrumpidasporinterjeccionesyremedosdegruñidosani-males,quetúexhalabascomoelcoroquecortaba
cada
unodelosversículos.Aunquetodosdicenqueerala
mismísima
verdad,que
el
terneroselevantódenuevocon
una
sangrequeseleenredaba
por
losforcejeosdelavidaqueentrabaenaquelcuerpo,yqueparecíapreguntar,comoenloscasosdedoncellassonámbulasdelpueblo:
¿
dóndeestoy?
¿
ndeestuve?
-Iguales
cosasheoídodecirdelasrelacionesqueentupue-blomanteníasconlaviejaTiorba.Aquellasmonedasqueibansurgiendoporentrelashortalizas,puesparecequeporallíhabíaalgúncementeriodealgunacoloniagaditanadesconocida,y
que
nadieseatrevíaarecoger,puessedecíaquelaviejaestabaguar-
dada
por
unmonoquehabíadejado
allí
suprimeramante,em-presariodeuncirco,dadoalanecrofiliayahistoriarperenne-mentelasbarajas.Yaunquenadiehabíaverificadolaexistenciadelmonosaltimbanqui,sedecíaqueel
día
quetútedecidistearecogerlasmonedas,habíasalidoytuvistequeecharlearribaelrevólverdelreglamento.PeroesinnegablequedespuésvivisteconlaviejaTiorba,yque
por
lasmañanassalíasarecogerlasmonedas,yquedeesovivíanlosdos,disfrutandocomodoslecho-nesalbinos.LosmásjóvenesdelpuebloafirmanquenohabíanvistonuncaalaTiorba,yquetodoeranengañifasqueReyLuloytúlanzaban
para
vivircomoreyesdesterrados,conescasezyociodorado.DetodaesaenguirnaladaarengadelcapitánViole,sóloeraciertolosorpresivodeladomadepotroshechaporTránquilo.Huérfanodesdeniño,abusabadelabenevolenciadeMamita,
para
hacercampoyjugarconlassabandijas
y
lospotrillos.Comolosescitas,sepasabaeldíaahorcajadas,sorbiendoporlosporos
33

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->